Jdi na obsah Jdi na menu
 


Nestačí vám rychlost sériového Lotusu Exige, ale nechcete se probírat nabídkami všemožných tunerů? Lotus myslí i na vás...

Lotus Exige S je totiž dosud nejhbitějším vozem, který kdy sjel ze sériové linky v Hethelu. Na stovku totiž zrychlí za bleskové 4,3 sekundy. Je to zásluha dvou hlavních faktorů: extrémně pevné, ale zároveň vělmi lehké konstrukce a výkonného motoru.

Karoserie a šasi s hliníku mají pouhých 935 kg, srdcem vozu je pak prověřený čtyřválec 2ZZ-GE VVTL-i o objemu 1,8 litru od Toyoty, přeplňovaný kompresorem Roots s chladičem stlačeného vzduchu. Kompresor i mezichladič byly původně vyvinuty pro Sport Exige 240R, který se už stačil stát legendou a tomuto motoru pomáhají k maximálnímu výkonu 221 koní v 7800 otáčkách a k točivému momentu 215 Nm při 5500 ot./min. Motor má červené pole v 8000 otáčkách, ale na dvě sekundy vám dovolí zajít ještě o 500 otáček dál.Obrazek

Krátká chvilka s kalkulačkou vám stačí, abyste objevili dvě velmi zajímavé hodnoty: litrový výkon je 123 koní a poměr výkon/hmotnost činí 236,4 koně na tunu. Kromě zmíněného sprintu na stovku automobilka zveřejnila ještě odhadovaný čas zrychlení na 160 km/h, který činí necelých 10 sekund. Dech Lotusu Exige S dojde ve 238 km/h.

Asi málokterý zájemce se u takového sporťáku bude zajímat o spotřebu, ale udávaná kombinovaná hodnota 9,1 litru je opravdu zajímavá. V mimoměstském cyklu si podle firmy Exige S vystačí dokonce s neuvěřitelnými 7,2 litry.

Více než zrychlení, nebo maximální rychlost je ale pro Lotus důležité chování v běžném provozu a na závodním okruhu. V kombinaci těchto schopností se dnes Lotusu vyrovná málokdo. Motor Exige S táhne pěkně odspodu a podvozek má – jak je u Lotusu zvykem – měkké pružiny v kombinaci s nastavitelnými tuhými tlumiči. Jízdní komfort je tudíž přijatelný, ale jízdní vlastnosti a schopnost projíždět zatáčkami na nejjemnější pokyn volantem hraničí s telepatií.

Boční přetížení v zatáčkách může snadno vyskočit přes 1g, k čemuž Lotusu kromě podvozku pomáhá také aerodynamika karoserie, která v rychlosti 160 km/h vytváří přítlak 41,2 kg.

A ještě něco – pokud zatoužíte po samosvorném diferenciálu, můžete ho mít. Ovšem pouze v kombinaci s vyspělý trakčním systémem LTC (Lotus Traction Control), který ovšem není příliš restriktivní a navíc se dá úplně vypnout.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář